• Facefirst

Annonsering via Tiktok – En introduksjon

Når vi snakker om trender i annonsering er det for øyeblikket ingenting som er mer trendy enn TikTok. Denne artikkelen skal gi deg en introduksjon i hvem TikTok er mest populær for, hvorfor dette kan være et bedre alternativ enn YouTube og Instagram og til sist hvordan annonsering fungerer på TikTok.



TikTok er størst hos de under 30 år

Plattformen har per dags dato én milliard aktive brukere over hele kloden - dette er definitivt verdt å være tilstede på når det gjelder annonseringer, særlig for målgrupper som er under 30 år. Selv om TikTok er større i USA, diverse land i Sør-Amerika, Asia og Europa, er plattformen definitivt populær i Norge. I følge den andre kvartalsrapporten til IPSOS er ca én av hver tiende nordmann over 18 år på TikTok daglig, mens årsrapporten til Medietilsynet fra 2020 fant ut at 65% av barn mellom 9-18 år som bruker sosiale medier har en bruker på TikTok. Sagt med andre ord – TikTok er enormt, det skaper stort engasjement særlig hos yngre målgrupper.

TikTok for deg og TikTok for meg – La oss gå viralt!

Det er tenkelig at ettersom Instagram og Youtube fortsatt er større sosiale medieplattformer enn TikTok, så er det også flere aktive brukere. Innlegg forsvinner fort i massen, og det som går viralt varer ikke mye lenger enn 1-3 dager på disse plattformene. Det er også vanskelig å vokse organisk på disse plattformene på grunn av dette. En av fordelene med TikTok er blant annet det at innlegg kan gå viralt på inntil 3 hele uker i motsetning. Strukturelt fungerer det slik at innlegg først vises til de som er i geografisk nærhet til å begynne med, dersom innlegget blir godt mottatt vil algoritmen til TikTok sørge for at det blir vist til flere og flere. Tidsperioden for å øke rekkevidden er snakk om timer – gode innlegg kan fort spre seg om ild i tørt gress. En annen vesentlig årsak til at det fungerer bedre enn algoritmene for synlighet på Instagram og YouTube, er at på TikTok så er fokuset i større grad på hva slags innhold som engasjerer, og hvordan brukere benytter appen, fremfor hvem de følger eller tidligere har sett på.


Lag annonser i stil med appens innhold Samtidig som jeg har skrevet dette innlegget har jeg sett flere lenker som sier «Don’t make ads, make TikToks». I likhet med å gå viralt, eller få flere følgere på TikTok, så er innholdet ditt nødt til å engasjere. Det samme gjelder annonser, så her gjelder andre spilleregler enn for Facebook og Instagram f.eks. Her gjelder det å kjenne sin målgruppe, og ikke minst å være konsis. TikTok selv anbefaler at annonser bør være 9-15 sekunder lange, og inkludere bakgrunnsmusikk og god kvalitet på opplastning av video.

Det å annonsere på TikTok kan være noe mer kostbart enn det vil være på andre sosiale medier (det kan variere mellom 30 000 - 100 000 NOK). Verdt å nevne i denne sammenheng er at prisen innebærer en garanti for hvor mange visninger deres innhold vil få. Det er derfor vesentlig å ta en vurdering i forkant om hva dere ser for dere av rekkevidde ved annonsering. Facefirst har nylig fått tilgang til TikTok Ads Norge, så vi kan med andre ord tilby å hjelpe dere med synlighet på denne plattformen. Ta gjerne kontakt med oss dersom dere tror at bedriften kan profittere på annonsering i denne plattformen!




gif


Kilder: https://www.reuters.com/technology/tiktok-hits-1-billion-monthly-active-users-globally-company-2021-09-27/

https://www.ipsos.com/nb-no/ipsos-some-tracker-q221

https://www.medietilsynet.no/globalassets/publikasjoner/barn-og-medier-undersokelser/2020/200211-barn-og-medier-2020-delrapport-1_-februar.pdf

https://synlighet.no/blogg/tik-tok-ads/

https://www.socialmediaexaminer.com/how-to-advertise-tiktok/