• Facefirst

Facebook varsler om “Need for Speed” | Social Media Days 2019

Oppdatert: 16. sep. 2021




Social Media Days 2019 er i gang, og vi fra Facefirst er tilstede som stolte sponsorer og engasjerte tilskuere i hovedsalen i det dagen setter i gang! Etter en inspirerende introduksjon fra Pål Tarjei Aasheim om veien videre for teknologier og særlig sosiale medier sitt utrolige potensiale, ble vi introdusert for Josefine Billström som til daglig er creative strategist i Facebook. Billström leder i gang hennes presentasjon som heter «Marketing for a New Generation – A Need for Speed». Presentasjonen tar innledningsvis for seg et sett med oppsiktsvekkende statistikk som er verdt å bemerke seg:

– Fra oldtiden fram til 2003 produserte menneskeheten totalt 5 GB, fra der har menneskeheten produsert mer 5 GB hvert 10. minutt

– 4 milliarder e-poster sendes daglig

– Mennesker prossesserer bilder 60 000 ganger raskere enn tekst, noe som innebærer at vi trenger mindre enn en fjerdedel av et sekund for å registrere et bilde av en blå Volkswagen van

– 94% av norske Facebook-brukere får sitt innhold på mobil og at vi gjennomsnittlig «scroller» omtrentlig 90 meter med innhold daglig!

Med så mye informasjon i omløp er det vanskelig å forestille seg at vi får med oss vesentlige mengder av det vi blir eksponert for hver dag. Vi sjekker telefonene våre i gjennomsnitt mer enn 150 ganger daglig og tålmodigheten vår for å se videoklipp eller lese ferdig artikler blir stadig kortere. Spotify dokumenterer at gjennomsnittslengden på sanger har gått ned med 30 sekunder, og at mange sanger mer eller mindre går rett på refreng uten mye oppbyggning. Det er derfor ikke særlig overraskende at tema for presentasjonen heter «A Need for Speed».

Facebook foreslår tre ulike formater for filmer som kan være kjekt å være bevisst over:

  • Pitch (Når man vil nå ut til brukere umiddelbart, slik at man når ut til så mange som mulig)

  • Play (Når man vil skape interaktivt innhold for de som er nysgjerrige)

  • Plunge (Når man vil skape kampanjer over 15 sekunders lengde med mest mulig innhold)


Billström går videre inn på eksempler for hvert enkelt format:

– Ved Pitch er mottoet «short ideas, not short edits». I dette oppfordrer hun annonsører som vil skape pitcher å unnlate seg mye klipping, men heller fokusere på kortere ideer slik at budskapet kommer frem på 5 sekunder. Ha dette i bakhodet når du annonserer i fremtiden. Kjapt og enkelt så folk flest får med deg budskapet, før de scroller videre i sin gjennomsnittlige 90 meter med daglig scrolling.

– Ved Play brukes annonsering for å engasjere brukere eller kunder som er nysgjerrige på nye trender fra sidene de følger. Eksemplet som kommer frem her er en kampanje fra Burger King som heter ‘Stories Ordering’. Kort fortalt handler det om at man nå kan ta sin bestilling fra Burger King gjennom stories på Instagram (se mer her: https://www.youtube.com/watch?v=1k5I4kDkC8A)

– Ved Plunge handler det om annonsene som kunder velger å «gi sin tid» til. Dette er de reklamene som er lengre enn de vanlige, hvor en hel forretningside mer eller mindre blir introdusert. Her kom det eksempel fra en reklame som ble skapt av Italia Longeva – en organisasjon som jobber for bedre tilrettelegging av mennesker med alzheimer. For å kunne forklare hva ideen er så brukere Italia Longeva lengre tid på å visualisere de mange bruksområdene til sitt produkt for å forklare deres visjon og bruksområdene av deres nye ide innen chatbots – Chat yourself (se mer her: https://vimeo.com/223731075)

Billström oppsummerer presentasjonen ved følgende fire punkter som kan være ledetråder for 2019:

1. Speed of feed is building speed for people (Innhold i dagens annonsering må være tilpasset hvordan vi bruker facebook i dag, med lite oppmerksomhet for hvert enkelt innhold, gjør det engasjerende)

2. Build for where they are and how they are (Noen bruker bare medier når de er i farta, noen brukere bruker det når de ligger på sofaen foran tv’en, andre bruker det i kjedelige forelesninger eller under døtid på jobb, andre når de spiser. Skap innhold som treffer oss slik vi er)

3. It takes all craft skills you know and developing the ones you don’t (Nye kampanjer innebærer å kunne bruke de ferdighetene vi har men samtidig la oss være mottakelige for å utvikle nye ideer som vi enda ikke kan forestille oss)

4. Play more. Try your ideas across different formats. Do to your work what you want internet to do with it. (Vær kreativ, prøv nye ideer og husk dine kjerneverdier når du skal lansere innhold slik at internett kan reagere i henhold til disse kjerneverdiene)

Følg med videre for flere oppdateringer fra Social Media Days 2019!