
Facefirst
Folk scroller sÄ fort!
Oppdatert: 21. mar. 2022
Her har vi skrevet noen tips til hvordan du kan fange oppmerksomhet i sosiale medierđ
Du har kanskje hÞrt uttrykket «menneskers oppmerksomhetsspenn er kortere enn en gullfisk sitt» bli brukt, dersom du har lest et innlegg om folks hyppige bruk av sosiale medier i nyere tid? Hva dette studiet baserer seg pÄ skal vi ikke dykke dypere ned i her, men uttrykket passer uansett bra til mengden innhold vi konsumerer daglig i sosiale medier, som vi ikke er helt klar over. I fÞlge SSB brukte nordmenn 202 minutter pÄ internett om dagen, i gjennomsnitt i Är 2020. I Januar 2022 bruker mennesker verden over ca. 2 timer og 30 minutter daglig pÄ sosiale medier, det er med andre ord enorme mengder innhold vi eksponerer oss selv, og hverandre, for daglig.
Dette er sosiale medier sin gave og forbannelse oppsummert â Det er sĂ„ mye innhold.

Hvordan skal nettopp din bedrift fange oppmerksomheten til de du Ăžnsker Ă„ treffe? Hvor mange potensielle interessenter har ikke allerede scrollet forbi din bedrift?
I denne artikkelen skal vi dele noen kjappe tips for hvordan man kan klare Ă„ fange oppmerksomheten til publikum. Hvordan skal nettopp din bedrift fange oppmerksomheten til de du Ăžnsker Ă„ treffe?
1. Video er fortsatt det mest populĂŠre mediet
Video er en pÄlitelig kilde for formidling av informasjon til ditt publikum. Mange folk foretrekker Ä se pÄ videoer for nyhetsoppdateringer, Ä lÊre seg nye ting, samt som kilde til underholdning. Videoer gir ogsÄ bedre utslag pÄ sÞkeresultater i Google (dvs. sÞkeresultatet blir prioritert i sÞkemotoren). For Ä ytterligere Þke sjansen for at ditt videoinnlegg blir sett er det viktig Ä fange oppmerksomheten til seeren umiddelbart. De tre fÞrste sekundene av en video bÞr skape et behov for Ä ville se videre. I noen medier er det ogsÄ lurt Ä bruke tydelige og appellerende overskrifter. Her er det bare Ä vÊre kreativ og engasjerende i trÄd med hvordan din merkevare er.
2. Bruk stillbilder som genererer klikk, og ikke glem teksten! Bruk et av de mer appellerende stillbildene fra videoen (thumbnail) du skal dele eller bilder som kan fÄ innholdet du skal dele til Ä virke mer engasjerende. I kombinasjon med engasjerende tekst er dette effektive og enkle virkemidler som har stÞrre sjanse for Ä fange publikums oppmerksomhet enn med tungt sprÄk og kjedelige visuelle virkemidler. Bruk tekst i video som gjÞr det mulig Ä se videoen uten Ä sette pÄ lyd, eller slik at man ikke trenger Ä klikke seg inn pÄ videoen for Ä se ferdig innlegget, men fortsatt fÄr med seg hva som blir sagt.
3. Engasjer folk â Still spĂžrsmĂ„l til oss Innholdet handler i stor grad om Ă„ engasjere folk. I den fysiske verden engasjerer vi folk vanligvis ved Ă„ stille ledende spĂžrsmĂ„l som skaper rom for Ă„ uttrykke meninger. Dette gjelder i like stor grad pĂ„ sosiale medier og internett â Vi bruker mye tid pĂ„ Ă„ lese om andres meninger om produkter, arrangementer osv. Engasjement via spĂžrsmĂ„lsstilling kan gjĂžres pĂ„ flere mĂ„ter â Du kan fĂ„ frem personlige forskjeller hos folk med avstemninger, kunnskapsrelaterte spĂžrsmĂ„l, meningsutveksling eller noe helt annet. Du og din bedrift vet best hvilke spĂžrsmĂ„l dere vil stille folk. Denne punktlisten er ikke en uttĂžmmende liste, det finnes mange andre grep man kan ta og det er kun kreativiteten som setter grenser. Hvert sekund med interaksjon teller for innholdsprodusenter. Ikke bare er innholdsprodusenter nĂždt til Ă„ fange oppmerksomheten til publikum, men innleggene mĂ„ ogsĂ„ kunne ivareta oppmerksomheten lenge til nok at budskapet blir videreformidlet.
Er du ute etter flere gode tips til sosiale medier og innholdsmarkedsfÞring? Last ned vÄr gratis guide til innholdsmarkedsfÞring her!
Kilder
https://www.ssb.no/statbank/table/04495/tableViewLayout1/
https://datareportal.com/social-media-users
https://www.wibbitz.com/blog/how-to-capture-an-audience-video-attention-span/
https://blog.hubspot.com/marketing/proven-social-media-engagement-strategies