Folk scroller så fort!
top of page
  • Forfatterens bildeFacefirst

Folk scroller så fort!

Oppdatert: 21. mar. 2022

Her har vi skrevet noen tips til hvordan du kan fange oppmerksomhet i sosiale medier👇

Du har kanskje hørt uttrykket «menneskers oppmerksomhetsspenn er kortere enn en gullfisk sitt» bli brukt, dersom du har lest et innlegg om folks hyppige bruk av sosiale medier i nyere tid? Hva dette studiet baserer seg på skal vi ikke dykke dypere ned i her, men uttrykket passer uansett bra til mengden innhold vi konsumerer daglig i sosiale medier, som vi ikke er helt klar over. I følge SSB brukte nordmenn 202 minutter på internett om dagen, i gjennomsnitt i år 2020. I Januar 2022 bruker mennesker verden over ca. 2 timer og 30 minutter daglig på sosiale medier, det er med andre ord enorme mengder innhold vi eksponerer oss selv, og hverandre, for daglig.

Dette er sosiale medier sin gave og forbannelse oppsummert – Det er så mye innhold.


Hvordan skal nettopp din bedrift fange oppmerksomheten til de du ønsker å treffe? Hvor mange potensielle interessenter har ikke allerede scrollet forbi din bedrift?

I denne artikkelen skal vi dele noen kjappe tips for hvordan man kan klare å fange oppmerksomheten til publikum. Hvordan skal nettopp din bedrift fange oppmerksomheten til de du ønsker å treffe?


1. Video er fortsatt det mest populære mediet

Video er en pålitelig kilde for formidling av informasjon til ditt publikum. Mange folk foretrekker å se på videoer for nyhetsoppdateringer, å lære seg nye ting, samt som kilde til underholdning. Videoer gir også bedre utslag på søkeresultater i Google (dvs. søkeresultatet blir prioritert i søkemotoren). For å ytterligere øke sjansen for at ditt videoinnlegg blir sett er det viktig å fange oppmerksomheten til seeren umiddelbart. De tre første sekundene av en video bør skape et behov for å ville se videre. I noen medier er det også lurt å bruke tydelige og appellerende overskrifter. Her er det bare å være kreativ og engasjerende i tråd med hvordan din merkevare er.

2. Bruk stillbilder som genererer klikk, og ikke glem teksten! Bruk et av de mer appellerende stillbildene fra videoen (thumbnail) du skal dele eller bilder som kan få innholdet du skal dele til å virke mer engasjerende. I kombinasjon med engasjerende tekst er dette effektive og enkle virkemidler som har større sjanse for å fange publikums oppmerksomhet enn med tungt språk og kjedelige visuelle virkemidler. Bruk tekst i video som gjør det mulig å se videoen uten å sette på lyd, eller slik at man ikke trenger å klikke seg inn på videoen for å se ferdig innlegget, men fortsatt får med seg hva som blir sagt.

3. Engasjer folk – Still spørsmål til oss Innholdet handler i stor grad om å engasjere folk. I den fysiske verden engasjerer vi folk vanligvis ved å stille ledende spørsmål som skaper rom for å uttrykke meninger. Dette gjelder i like stor grad på sosiale medier og internett – Vi bruker mye tid på å lese om andres meninger om produkter, arrangementer osv. Engasjement via spørsmålsstilling kan gjøres på flere måter – Du kan få frem personlige forskjeller hos folk med avstemninger, kunnskapsrelaterte spørsmål, meningsutveksling eller noe helt annet. Du og din bedrift vet best hvilke spørsmål dere vil stille folk. Denne punktlisten er ikke en uttømmende liste, det finnes mange andre grep man kan ta og det er kun kreativiteten som setter grenser. Hvert sekund med interaksjon teller for innholdsprodusenter. Ikke bare er innholdsprodusenter nødt til å fange oppmerksomheten til publikum, men innleggene må også kunne ivareta oppmerksomheten lenge til nok at budskapet blir videreformidlet.


Er du ute etter flere gode tips til sosiale medier og innholdsmarkedsføring? Last ned vår gratis guide til innholdsmarkedsføring her!


Kilder

bottom of page