Se for deg følgende scenario – Du og dine venner har planlagt å finne på noe en kveld i nær fremtid. Dere snakker om å enten dra ut og spise, teste ut en ny bar eller finne på noe annet morsomt. Når planleggingen begynner tenker dere at det er lurt å Google stedet dere tenker på å besøke, eller Google etter søkeord relatert til hva dere ønsker å spise. For eksempel “indisk restaurant” eller “indisk mat”, om dette er noe som frister.
Da vil Google vise dere den restauranten dere vil besøke, og dere får aktuelle restauranter som serverer indisk mat i en liste på Google og i Google Maps.
Dere finner ut at stedet er åpent mellom kl. 17-01.00, har fått god omtale av andre besøkende og (kanskje viktigst av alt) hvor det ligger. Basert på denne informasjonen blir planen klar for hva dere skal gjøre den ledige kvelden. Spol så noen dager frem; dere hadde en fin kveld, og sprer gledelig ordet til andre om deres opplevelse fra stedet dere dro til. Tenk om dere ikke hadde oppdaget dette stedet?! Dette er Google My Business (forkortet «GMB») i et nøtteskall. Det er bedriftens ansikt utad! GMB er et redskap som forretninger og organisasjoner kan bruke for å øke synlighet i Googles søkemotor, Google Maps, annonser og mye mer.
GoogleMyBusiness gjør at din bedrift får bedre synlighet når kunder søker etter ditt firmanavn, eller på relevante ord, produkter og tjenester.
Det vil med andre ord si at dere også kan øke trafikken av kunder som ikke vet om dere fra før, men er ute etter deres produkter eller tjenester.
Å øke synligheten med Google My Business vil si at du og din bedrift:
Kommer tydeligere frem på førstesiden til Google og tar større plass.
I tillegg til vanlige plasseringer får dere plassering i Google Maps og kan komme opp med relevant informasjon som bilder fra bedriften, link til nettside, veibeskrivelse, åpningstider, kontaktpunkter og mer, på høyre side.
Øker trafikk lokalt for personer som søker etter tjenester og produkter.
Ved å definere tjenester og produkter dere leverer vil deres bedrift kunne komme opp som en liste i forbindelse med kartet til Google ved lokale søk. På denne måten vil dere styrke tilstedeværelsen for kunder som aktivt leter etter deres tjenester og produkter lokalt.
Interagerer med kunder og kan få anmeldelser.
Kunder kan legge legge igjen anmeldelser fra arbeid med dere slik at andre også kan føle seg trygg på deres leveranser.
Lærer mer om kundenes søketrender lokalt.
Som en del av rapporteringen i Google My Business kan dere se hvordan kundene interagerer med deres bedrift, hva de søker på for å finne dere, og få data på hvordan deres synlighet er sammenliknet med konkurrenter.
Fremstår pålitelig.
Det forventes mye fra brukere i dag og ved å bruke Google My Business vil din bedrift fremstå mer profesjonelt sammenliknet med andre aktører. Da øker sannsynligheten for at kundene velger nettopp dere fremfor deres konkurrenter.
Google My business kan sees på som deres digitale visittkort, og hvordan dere fremstår har mye å si for hvilket inntrykk kunder får av dere. Og det beste av alt, det er helt gratis!
Sørg for at dere har korrekt utfyllende informasjon, og gode bilder!
Comments