Veien videre (nye tiltak)
Denne artikkelen er oppfølgeren til forrige ukes artikkel. Temaet angår hvordan Facebook behandler din data, hvem de deler den med og hva dine muligheter og rettigheter er. Nå skal vi gå litt frem i tid, nærmere bestemt, til tiden etter skandalen med Cambridge Analytica, og Facebook sin rolle i det siste presidentvalget i USA. Mark Zuckerberg ble stilt for retten, og store spørsmål rundt Facebook sin rolle i demokrati ble stilt. Det er rimelig å hevde at Facebook må ta ytterligere grep for å beskytte brukere sin data, og gjøre det lettere for brukere å bestemme hva som skal behandles. Det er det som blir temaet for denne delen av Facebooks databehandling – Nemlig noen av tiltakene som blir iverksatt.
I 2018 annonserte Zuckerberg at Facebook snart skulle lansere en ny personvernstjeneste som tillater brukere å se og slette alle cookies (data) som Facebook har samlet om deg, fra andre nettsteder og apper som du enten har besøkt via Facebook-appen på telefonen din. Via nettsteder som du har besøkt selv når du ikke har vært på Facebook (husk fra forrige artikkel at de samler på data som din IP-adresse og hvilke enheter du bruker for Facebook). Tjenesten fungerer akkurat som når du klarerer nettleseren din for cookies. Den nye tjenesten tillater deg ikke bare å klarere disse cookiesene fra Facebook-brukeren din, det tillater deg også å nekte Facebook å samle på din informasjon. Dersom du synes det er helt i orden med målrettet annonsering og en news feed som passer dine preferanser trenger du ikke å gjøre noen ting.
Denne artikkelen er for de som ønsker å eventuelt begrense Facebooks muligheter til å behandle ens data. For selskaper som behandler data fra Facebook er ikke nødvendigvis dette et problem ettersom Facebook vil fortsatt beholde all dataen du som bruker gir den, men Facebook vil ikke kunne bruke denne dataen til å identifisere nettopp deg. Dette er fordi Facebook nå vil slette identifiserbar data fra din historikk. Din data vil fortsatt eksistere I Facebooks databaser, men i enklere former enn tidligere. Dette betyr at Facebook sine algoritmer starter med ‘blanke ark’ med å produsere personlig relevant innhold for deg i din news feed.
Dataen som Facebook samler om deg utenfor deres tjenester kalles «off-facebook activity», med andre ord, din nettaktivitet utenfor Facebook. Denne tjenesten eksperimenteres fortsatt med, og er for øyeblikket ikke tilgjengelig i Norge.
Tjenesten prøves ut i Sør-Korea, Irland og Spania. Tjenesten skal være tilgjengelig på startsiden, og er ment for gi brukere innsikt i hvem som behandler informasjonen deres. Man kan nå kanskje tenke seg hva som skjer når ens data blir klarert? Det som skjer er at Facebook vil ikke lengre kunne identifisere hvilke nettsider du besøker, hva du gjorde der eller bruke dette for målrettet annonsering.
Et annet tiltak som er tilgjengelig for øyeblikket er muligheten til å slette din søkehistorikk på Facebook. Dette gjør du ganske enkelt med å trykke på søkemotoren på toppen av startsiden din, trykke på «edit» deretter «clear searches». Konsekvensen er at Facebooks algoritme ikke lenger vet hvilke sider du søker etter og vil derfor bruke tid på å foreslå korrekte forslag til deg når du søker på noe. Dette er akkurat som å rense historikken din på nettleseren din. Forskjellen er at Facebook fortsatt samler data på oss som bor i Norge sin off-facebook activity, det er til min forståelse ikke kommet en dato for når dette kommer hit.
Det siste tiltaket jeg skriver om i dette innlegget angår en tjeneste i London. Facebook åpner ‘pop-up’ cafeer. Ideen er ganske enkelt at Facebook-ansatte inviterer brukere som har spørsmål rundt personvern på en gratis kaffe, og en samtale om personvern og hva man kan gjøre for å for å sikre økt personvern dersom man ønsker dette. Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om det samme.
Commentaires