• Facefirst

Hvordan bygge en merkevare i den digitale eraen? – Et foredrag fra Google

Oppdatert: 16. sep. 2021



Det er dag to på Social Media Days 2019, morgenkaffen slukes og hovedsalen fylles med engasjerte og innovative personligheter. Det første foredraget på dagens agenda presenteres av representant fra Google – Kunal Khanna. Khanna er opprinnelig fra Mumbai, India, en tech-evangelist og jobber i dag for Google. Fordraget skal handle om hvordan man bygger en merkevare i den digitale eraen. Innledningsvis forteller Khanna det vi er godt kjent med – At vi nå befinner oss i konsumerismens tidsalder. Konsumenten er hovedprioriteten og da særlig deres tilfredshet. Videre blir vi presentert for en rekke interessante statistiske indikasjoner på dagens globale medievaner:

– Konsumere søker mer og mer med søkeordene «top or best _ brands». Denne typen søkeord har økt med mer enn 95 % de seneste to årene. Konsumere er på utkikk etter det Khanna kaller «excellent experiences».

– Ved 2021 så kommer 82 % av all konsumertrafikk på internett til å være bestående av video! (kilde: Cisco)

– 53% av smarttelefon-brukere har kjøpt fra et annet selskap/merkevare enn den/det som var meningen. Dette var ikke fordi andre aktører tilbød mer relevant informasjon for kundenes nåværende situasjon, det var fordi de hadde det riktige budskapet for kundenes nåværende situasjon.

Det siste punktet leder meg til neste tema, hva er det «riktige budskapet»?

Det er helt åpenbart ikke noe riktig svar på dette, men Google kommer likevel med noen pekepinner på hva de mener det handler om. For dem så handler det om det følgende:

1. Understand (Forstå hva kunder og brukere synes er et riktig budskap basert på hvordan de snakker om produktet)

2. Connect (Nå dem på de riktige tidspunktene. Dette avhenger jo selvsagt av så mye som hva produktet/tjenesten er og når brukere er emest aktive på nett og mest mottakelig for markedsføring, men å komme med budskap og annonseringer som passer hva forbrukere driver med på passende tid kan være avgjørende, så lær å kjenn forbrukeres vaner)

3. Entertain (Det kan være snakk om annonseringsinnhold som rett og slett er morsomt, det kan være opplysende og det bør på gripende vis engasjere forbrukere til å forstå hva produktet/tjenesten kan brukes til)

Det er avgjørende innholdsprodusenter å kunne måle disse aspektene for å forsikre seg om hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Khanna viser videre til flere eksempler på reklamer han mener har tatt dette i bruk på suksessfullt vis.

  • Bruk av influencers: Emirates valgte å oppgradere en Youtube-influencer (CaseyNeistat) sin tur til Dubai fra økonomiklasse til en 1.klasse med Emirates hvor et sete koster 21 000 amerikanske dollar fra Dubai til New York. Kampanjen hadde enrom suksess fordi Emirates visste hvem deres segment var og de støtte på noen som var underholdende i sosiale medier så de håpet dermed på at noe som denne videoen skulle skje. Det viste stor fleksibilitet av tilbudet og det er det som gjør det underholdende (forresten, videoen i seg selv har over 62 millioner seere på Youtube, småtteri?).

  • Hvordan produktet ditt kan løse typiske problemer relatert til det: Vi har alle hatt dårlige opplevelser med avspilling av musikk. Enten det er den lusne bluetooth høytaleren til den minst musikk-interesserte kameraten din, problemer med ledningssurr, avbrudd pga telefonsamtaler fra mamma osv. Sonos viser i denne reklamen hvordan deres produkter tar rotta på alle disse frustrasjonene.

  • British Airways påminner oss om at det fortsatt er ingenting som er mer viktig enn kjærlighet: Khanna avslutter sin runde med eksempler med en svært rørende og vakker reklame som ble lagd av British Airways. Bakgrunnen for reklamen ligger i markedsundersøkelser for nye lønnsomme segmenter og oppdaget et stort urør marked for Indere i USA og Canada, hvor potensialet for omsetting var nærmere 2 milliarder amerikanske dollar. Hvordan fikk de engasjert denne målgruppen, de fokuserte på hva som er viktigst for dem. Familien. Det er ingen over og ingen ved siden av familier, og særlig for dem som har reist til et land langt, langt borte hvor verden er så anerledes at man knapt kan forstå hvor ulik verden kan være. Reklamen bygger på en relasjon mellom en sønn som bor i New York og hennes mor som fortsatt bor i Mumbai. Reklamefilmen vektlegger mottoene «Its never been just about flying» og «Visit mum» og fremstiller dette på vakrest mulig vis. Kampanjen ledet til en 75 prosent økning i omsetting etter det første året og resultatene var synlige allerede fire måneder etter lanseringen. Dersom du er klar for å finne frem lommetørklet og ringe hjem til din egen mor kan du se reklamen her. Googles budskap kan dermed oppsummeres så enkelt som dette: Skap innhold som resonerer til oss. Vi liker mer å være personlige enn profesjonelle.