• Facefirst

KPI i sosiale medier – Hvilke er viktigere enn andre?

Oppdatert: 16. sep. 2021

Sosiale medier er et verdifullt redskap for å bygge personlige relasjoner med dine følgere. Hvis du er del av en bedrift, eller driver med tjenester selv, som du markedsfører for gjennom ulike sosiale medier vet du sikkert at relasjonsbygging bare en del av formålet med annonsering. Annonsering i sosiale medier kan være et like verdifullt redskap for å øke omsetting og bli mer synliggjort.





For å øke omsetting gjennom sosiale medier er det essensielt å følge de riktige KPI’ene for dine tjenester. Det handler nå om mer enn bare fans og følgere, selv om dette fortsatt er essensielt. La oss se nærmere på hvorfor det er så viktig å forstå KPI’er i sosiale medier. En KPI måler prestasjoner som er ansett som er verdifulle for en bedrift. Den blir som regel fulgt over lengre tid for å få en indikasjon på hvorvidt ens bruk av sosiale medier f.eks bidrar til å øke omsetning. De tre viktigste fokusområdene for KPI’er i sosiale medier er de følgende:

1. Reach 2. Engasjement 3. Konverteringer Gitt disse tre fokusområdene vil jeg gjerne at du stiller deg selv de følgene spørsmålene for å gi deg selv en pekepinn på hvorvidt du/dere innfrir KPI’ene som betyr noe for dere. 1. Skaper ditt innhold engasjement blant dine følgere? 2. Hvor mange når ditt verkemare ut til? 3. Hvor mange følgere blir kunder? La oss se litt nærmere på hver for seg og hvilke KPI’er som faller under de gitte fokusområdene.

1. Reach Handler helt grunnleggende om at ditt innhold må bli sett av ditt publikum. Din reach i sosiale medier er kritisk for at din annonsering skal vokse. Reach er ikke noe nytt, du vil nå ut til dine følgere og spre deg til et enda større publikum. En annen grunn til at man er interessert i dette er at det gir en indikasjon på hvor effektivt innholdet ditt er når det kommer til å spre seg. Når det kommer til KPI’er relatert til reach snakker man gjerne om: 1. Antall følgere eller fans (Husk at dette ikke betyr mye dersom de ikke engasjerer med ditt merke, make it count!) 2. Antall inntrykk (Handler om hvor mange ganger innlegget ditt dukket opp I noen news feed eller tidslinje, enten fordi de allerede følger deg eller fordi noen har delt deres innhold eller kommentert på det) 3. Trafikk på nettsted (Handler om prosentdelen av trafikken på ens nettsted som kommer fra sosiale medier) 2. Engasjement Ikke tenk på rekkefølgen her, engasjement er nummer 1 og bør være alle som driver med annonsering i sosiale medier sin største prioritet. Innhold som ikke produserer noe engasjement er verdiløst for annonsører. Engasjement har jeg skrevet om tidligere, les mer her. Tilbake til engasjement, helt enkelt så handler det om antallet likes, delinger og kommentarer innlegg I sosiale medier mottar, klikk på nettsider, profilbesøk på sosiale medier og antall ganger ditt merke blir nevnt på sosiale medier. Når det kommer til engasjement I sosiale medier er det faktisk bedre å ha få følgere som er engasjerte enn mange følgere som ikke er engasjerte. Hva er vitsen med å produsere innhold som ingen ser på som verdifullt? Uavhengig av hvor lite publikumet ditt er så vil det vokse gitt at det skaper engasjement, folk liker å dele det de liker. 3. Konverteringer Til syvende og sist så ønsker du ikke bare at innholdet ditt produserer engasjement, du har sikkert noe du skulle fått solgt også. Dette er en vesentlig del av annonsering, hvor mange går fra å vise engasjement til å bli kunder er en avgjørende del av all markedsføring. Hva bør man se etter for å kunne ha styr på hva slags innhold er det som konverterer flest følgere til kunder? Det handler til dels om engasjement, men det handler også i stor grad om hvordan dine innlegg I sosiale medier påvirker bedriften din. Her er det snakk om å jevnlig eksponere følgere for tilbud og produkter og tjenester generelt. Men vær så snill, ikke overdriv. Hvor ofte gidder du å kjøpe noe fra han/hun som maser mest, eller er dette bare meg? Konverteringer skjer både direkte (gjennom sosiale mediers linker) men også indirekte gjennom leads fra brukere. Leads er potensielle kunder som har uttrykket noen form for interesse i ditt produkt eller selskap og har gitt sin kontaktinformasjon som du kan bruke til følge opp med mer informasjon (nyhetsbrev f.eks). Når det kommer til konverteringer er det også like viktig å følge de leadsene som ikke har konvertert til salg enda. Konklusjon Det er ingen hemmelighet for noen bedrifter at KPI’er er alpha omega, utfordringene rundt dette handler om hvordan man skal oppnå de. Det er et svar som er ulikt for folk og bedrifter flest. Fokuser på å skape engasjement, følg opp leads og forstå hva er det som gjør at du og din bedrift klarer å konvertere følgere til kunder. Ta kontakt med oss dersom du har flere spørsmål angående dette. Referanser https://www.lyfemarketing.com/blog/social-media-kpis/ https://blog.hootsuite.com/social-media-kpis-key-performance-indicators/ https://neilpatel.com/blog/essential-social-media-metrics/ https://blog.hootsuite.com/how-to-generate-leads-on-social-media/