• Facefirst

Nå forsvinner likes fra Instagram i Norge og verden over!

Denne artikkelen er en oppfølger fra det tidligere innlegget vi skrev om at Instagram eksperimenterer med å fjerne likes. Grunnen til at vi nå skriver en ny artikkel om dette temaet er fordi Instagram veldig nylig har kommet med en oppdatering på hvordan dette eksperimentet har gått. Verdt å bemerke seg nå er at eksperimentet ekspanderte til USA tidligere i November, og kommer snart til Norge. Det er planlagt at eksperimentet skal omsider gå globalt og kan bli den nye normalen for mediet slik vi kjenner det.



Hvordan vil det å fjerne likes endre brukeratferd? Vil brukere være mindre interessert i å like et innlegg om de ikke visste hvor mange andre brukere som hadde gjort det samme? Hvordan vil dette endre det helhetlige engasjementet på plattformen?


Bakgrunnen for eksperimentet

Ideen bak Instagrams eksperiment om å fjerne likes grunner i ønsket fra plattformens side om at det bør være innholdet som skal stå i fokus, ikke antallet likes. Likes har dessverre medført en rekke ulemper for psykisk helse, og da særlig hos de yngste brukerne under 34 år. Eksperimentet går ut på å skjule likes for følgere. Med andre ord så kan kun personen som styrer kontoen som poster innlegget se hvem som liker innlegget, men ikke oppgitt i antall. Eksperimentet begynte i Australia, Brasil, Canada, Irland, Italia og Japan. Ideen til eksperimentet ved å la innholdet være fokuset og ikke mengden likes kan ha virkninger på hva slags innlegg man velger å dele. Daglig leder i Instagram Adam Mosseri forklarer at bakgrunnen for eksperimentet er først og fremst ment for å lette presset som Instagram har forårsaket. Da snakkes det særlig om det psykiske presset de yngste brukerne av Instagram har opplevd. Instagram skal ikke oppleves som en popularitets-konkurranse. Fokuset bør stå på å komme i kontakt med menneskene brukere er glad i og hva som interesserer dem.


Resultater fra eksperimentet (så langt)

Innhold fra mer enn 154 000 Instagram influencere av HypeAuditor har blitt undersøkt i forhold til dette eksperimentet. Minst 30% av deres følgere kommer fra brukere som bor i land hvor antall likes er skjult. Instagram influencerne ble delt inn i fire grupper:

Gruppe 1: Influencere med 1000-5000 følgere Gruppe 2: Influencere med 5000 – 20 000 følgere Gruppe 3: Influencere med 20 000 – 100 000 følgere Gruppe 4: 100 000 – 1 000 000 følgere

Ut ifra landene som deltar i eksperimentet har man i gruppe 1 har man sett størst nedgang i likes i Brasil på 17.72 % med Australia på 2.plass i nest størst nedgang i likes på 10.17 % og størst økning i likes i Japan på 6.38 %. Japan er for øvrig det eneste landet som har opplevd en økning med likes I denne gruppen etter at antall synlige likes ble borte.

I gruppe 2 ser man nedgang i alle landene som deltok, hvor Brasil igjen opplever størst nedgang i likes på 15.17 %. Australia opplever en nedgang på tilsvarende størrelse (15 %), Japan opplever en nedgang i likes I denne gruppen på 5.77 %.

I gruppe 3 opplever nok en gang Brasil mest nedgang på 29.63 %, Australia tar igjen andreplassen med en nedgang på 13.2 %. Japan opplever en nedgang på 1.63 % men er igjen landet som opplever minst nedgang.

I gruppe 4 er resultatene som forventet fra de andre gruppene, Brasil med utvilsomt mest nedgang i likes (28.33 %) og Australia på andreplass (13.26%). Japan opplever en økning på 6.84% i antall likes, mens Storbritannia opplever en liten økning på 0.6 %.

Hvordan skal vi tolke resultatene?

Hvordan skal vi egentlig tolke disse resultatene? At Brasilianske og Australske influencere nå får mindre likes uavhengig av størrelse og Japanske influencere får mer likes etter at de skjules i gruppe 1 og gruppe 4? Vel, dette studiet har sine begrensninger. Studiet har basert seg på undersøkelser av influencere med minimum 30 % av sine følgere i land hvor likes er skjult, dette tilsier at resten av følgerne er fra land hvor likes fortsatt er synlig. Det kommer ikke tydelig frem av rapporten hvorfor 30 % var minimumskriteriet for følgere og Instagram har enda ikke kommentert hvilken effekt det har hatt på engasjement ellers. Vi får vente å se hva Instagram kommer med i deres egen rapport.

En annen måte å tolke disse resultatene på, dersom vi skal anta at de er både holdbare og generaliserbare, er at skjuling av likes vil potensielt redusere antall likes innlegg får på sikt. Dette kan ha konsekvenser for hvor mange et innlegg når ut til. I tillegg kan dette skape problemer for influencere, bedrifter og artister som bruker likes som et estimat på hvor vellykket et innlegg er.

Likes er ikke den viktigste målingen Konsekvensene av dette eksperimentet har flere influencere kommentert som bekymringsverdig, ettersom det kan ha negativ effekt på deres inntekt og økning av følgere. Det er viktig å merke seg at likes er et dårlig estimat på hvor mange et innlegg har nådd ut til og er ikke den mest relevante målingen når man snakker om engasjement.

Dersom du er influencer blir det nå viktigere enn noensinne å benytte deg av en bedriftsprofil på Instagram, fordi denne typen profil gir deg innsikt i mange ulike målinger (Instagram insights) som kan være mer aktuelle enn antall likes. Husk at falske likes kan kjøpes og dermed enkelt manipulere perspektivet til andre bruker som kommer i kontakt med innlegget ditt. Nå som Instagram skjuler likes forsvinner dette problemet fullstendig, noe som vil være fordelaktig for innlegg som genuint skaper mye engasjement og ikke bare likes.

Avslutningsvis er det verdt å poengtere at selv om Instagram planlegger å prøve ut eksperimentet på global basis er det ikke sikkert hver enkelt bruker kommer til å legge merke til dette. Dersom du poster ett innlegg vil du fortsatt ha mulighet til å se hvem som har likt innlegget ditt men du får ikke lenger opp et antall. Formålet til Instagram med å gjøre dette er å se hvordan det påvirker følelsene vi opplever ved å publisere innlegg på Instagram.

Referanser

https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/instagram-likes-ban-test-update-app-features-a9203256.html

https://techcrunch.com/2019/11/08/instagram-hide-likes-us/

https://www.theguardian.com/technology/2019/nov/15/instagram-likes-influencers-social-media

https://www.socialmediatoday.com/news/instagram-announces-global-expansion-of-hidden-like-counts-test/567361/

https://www.socialmediatoday.com/news/instagram-will-begin-hiding-total-like-counts-for-us-users-from-next-week/566994/

https://hypeauditor.com/en/

https://www.socialmediatoday.com/news/new-report-examines-the-impact-of-instagrams-hidden-likes-experiment-on-in/566887/