Omnichannel markedsføring – Hvor mange medier små gjør en stor
top of page
  • Forfatterens bildeFacefirst

Omnichannel – Hvor mange medier små gjør en stor

Oppdatert: 16. sep. 2021



Markedsføring er i stadig endring

Vi skal ikke langt tilbake i tid før det å handle produkter på internett var et nytt banebrytende fenomen. Det å kunne bestille varer og tjenester på nettbrettet eller laptopen sin fra den gode sofakroken er åpenbart noe som butikkeiere før fryktet, tenk på hvordan dette har truet fysiske butikker sin omsetting. Dette har ledet til at færre og færre handler sine produkter fra den fysiske butikken ettersom de like gjerne kan gjennomføre kjøpet de ønsker via bedriftens nettbutikk.

Som om ikke dette var skremmende nok har markedsføring forandret seg betraktelig i forhold til hvordan vi tidligere har opplevd det. Nå handler det i tillegg til å trekke kunder til sin fysiske butikk over nett om også å nå potensielle kunder der de befinner seg. Se for deg hvordan bedrifter kjemper om din oppmerksomhet de få minuttene du sitter på bussen og scroller nedover feeden på Facebook fra hjemmet ditt til jobben. I løpet av denne tiden prøver dagens markedsføring å treffe deg i riktig humør, med riktig innhold, til riktig tid.

I dag finnes det et stort antall kanaler for å markedsføre et produkt til potensielle kjøpere. Vi (folk flest) er daglig eksponert for flere av disse kanalene – Det er snakk om sosiale medier (Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat), apper som fokuserer på omtale og vurderinger om produkter (f.eks Yelp, Youtube og Tripadvisor), blogger av privatpersoner, reklamer i form av plakater og på tv/radio, de fysiske butikkenes egne reklamer osv. Poenget her er at i 2018 har markedsføringen kommet så langt at det ganske enkelt finnes for mange alternativer. Det er for mange plattformer som gjør at bedrifter kan slite med å oppdatere alle plattformer på et sømløst vis. Dette kan risikere at bedrifter sender ut misvisende og forvirrende informasjon til sine kunder. Løsningen har i den seneste tiden vært markedsføring via «omnichannel».

Hva er Omnichannel?

Omnichannels er ikke et fenomen som bare er forbeholdt markedsføring, det er også slik informasjonen om vår medisinske historikk formidles i dag – Det vil si at for eksempel apoteker kan hente informasjon formidlet fra et sykehus om en pasient angående hvilke medisiner og hva slags dosering denne pasienten har behov for, den samme informasjonen vil også være tilgjengelig for pasientens fastlege. Her ser man et annet eksempel på hvor sømløst omnichannel fungerer, det er personlig og integrerer informasjon mellom separate aktører på ryddig vis. Det samme kan gjøres i markedsføring mellom fysisk butikk og nettbutikk og alle medier i mellom.

Kan sammenlignes med formidlingen av din medisinske historikk

Omnichannels er ikke et fenomen som bare er forbeholdt markedsføring, det er også slik informasjonen om vår medisinske historikk formidles i dag – Det vil si at for eksempel apoteker kan hente informasjon formidlet fra et sykehus om en pasient angående hvilke medisiner og hva slags dosering denne pasienten har behov for, den samme informasjonen vil også være tilgjengelig for pasientens fastlege. Her ser man et annet eksempel på hvor sømløst omnichannel fungerer, det er personlig og integrerer informasjon mellom separate aktører på ryddig vis. Det samme kan gjøres i markedsføring mellom fysisk butikk og nettbutikk og alle medier i mellom.

Er du kjent med omnichannel?

Om denne artikkelen fikk deg til å klø deg i hodet over hva dette egentlig betyr må du ikke fortvile. Det er ikke så komplisert som det høres ut som, og ideen er enkelt sagt å gjøre brukeropplevelsen av en tjeneste lettere å forstå, for både forbruker og tjenesteyter. De mange mediekanalene man kan bruke for en tjeneste i dag er tilstede grunnet de mange funksjonene, på en nettbutikk selger man en tjeneste, på en blogg/nettside forklarer man den, og på sosiale medier kan man reklamere for den. Dersom informasjonen på disse mediene er sammenhengende vil det være lettere å forstå for forbrukere hva en bedrift egentlig prøver å si. I Facefirst ser vi de store fordelene med omnichannels og kan hjelpe deres bedrift med å formidle samme budskap i fysisk butikk som på nett på best mulig vis, uavhengig av hvilket medium dere ønsker å synliggjøre dere i. Det å skape en rød tråd mellom hvordan dere fremstår i sosiale medier og i butikk har også blitt viktigere for en bedrifts suksess.

Kontakt oss dersom dere ønsker rådgivning i hvordan dere kan slenge dere på den altomfattende trenden!


bottom of page