• Facefirst

Snapchat tester Brands-profiler – Et løft for merkevarer

Oppdatert: 16. sep. 2021


De fleste som bruker Snapchat har sikkert lagt merke til at offentlige profiler har fått større plass på Snap-stories det siste året. Dette er nå i ferd med å utvikle seg. 15. Juli 2020 annonserte Snapchat at de er i gang med testing av «Brands-profiler». Hensikten er å skape nye metoder for merkevarer til å komme i kontakt med Snapchat-brukere.


Snapchat er i dag ansett som en ekstremt verdifull kanal for unge brukere (18-24 år), og ca 229 millioner Snapchat-brukere benytter seg av appen daglig. Dette gjør Snapchat, ved siden av TikTok, til en av de mest populære sosiale mediene for brukere som er født nære tusenårsskiftet (dvs. generasjon Z). Snapchat er et medium som brukes for å holde kontakt med nære venner, familie, tinder-matcher og vennegjenger. Tidligere har dette gjort det vanskelig for annonsører å benytte seg av Snapchat for å komme i kontakt med enda større (og yngre) publikum. Nå som Brands-profiler er i testfasen kan vi fort være vitne til en betydelig endring for hvordan annonsører kan interagere med Snapchat-brukere.

Men hva er egentlig Brands-profiler? Brands-profiler er en videreutvikling av offentlige profiler på Snapchat. Videreutviklingen innebærer at det nå bygges profiler for merkevarer, som om de skulle vært en venn vi legger til i kontaktlisten vår på Snapchat. Brands tillater merkevarer å utnytte alle funksjoner på Snapchat til det fulle, pluss en kanal for å sette opp nettbutikk i mediet! Funksjonene til Brands er:

1. AR-linser Brands-profiler kan benytte ulike AR-linser slik at alle seere kan utforske en merkevare gjennom unike AR-opplevelser. Et eksempel på det kan være klesbutikker som tillater brukere til å teste ulikeprodukter på et bilde av seg selv.

2. Highlights I likhet med Instagram kan Brands-profiler nå vise til samlinger av sine beste snaps, snap-stories, bilder og videoer på profilen deres. Og dette innholdet forblir her! Dette er muligens den beste måten merkevarer kan introdusere Snapchat-brukere for et merkevare de ikke er særlig kjent med.

3. Stories Ikke særlig ulikt highlights. Forskjellen ligger i at highlights er stories fra fortiden mens stories i seg selv er nåtiden. Dette betyr at snap-stories til Brands-profiler er delinger av hva som skjer i deres verden ved å dele stories fra hele verden som viser hvordan ulike brukere benytter seg av et merkevare. Dette skaper engasjement.

4. Butikk-funksjonen Jepp, når Brands er oppe og nikker kan du begynne å handle produkter fra merkevarer fra Snapchat. Ganske tøft! Butikk-funksjonen tillater brukere til å bla seg gjennom en merkevares nettbutikk og kjøpe produkter, dersom man skulle finne noe fint.

For å kunne forbedre Brands-profilen sin blir brukere av denne typen profiler også tildelt nye redskaper for innholdsanalyse, analyse av demografi og interesser for dem som ser på stories. Dette kan dermed brukes for å møte brukere der de er med det rette innholdet for å skape videre engasjement. Det blir derfor spennende å se om Brands blir en hit eller ikke når det endelig rulles ut.

Kilder https://blogg.facefirst.no/hva-er-tiktok/

https://www.socialmediatoday.com/news/snapchat-adds-brand-profiles-as-it-looks-to-expand-its-business-appeal/581689/

https://forbusiness.snapchat.com/blog/introducing-brand-profiles

https://insights.digitalmediasolutions.com/articles/snapchat-brand-profile-pages