Slik fungerer Youtube Shorts
top of page
  • Forfatterens bildeFacefirst

Long story short - Youtube lanserer "Youtube Shorts"

Oppdatert: 20. des. 2021


Slik fungerer Youtube shorts

Youtube Shorts er en ny funksjon som brukes for å skape korte videosnutter direkte i appen.

Fra klassiske klipp som «Evoultion of Dance» og «Charlie bit my finger», til mer nylige funksjoner som live streams med direktechat. Det er tydelig at YouTube har en fantastisk evne til å innovere seg. Men det er tydelig at de nå anerkjenner utfordringene de får fra andre konkurrenter som TikTok, Instagram Facebook og Snapchat. De nevnte mediene har alle tatt inspirasjon fra TikTok med å lage korte videosnutter som opplastes på stories, for å skape engasjement hos brukere. YouTube har åpenbart anerkjent hvor godt likt denne funksjonen er både for brukere og bedrifter, så nå har de lansert «YouTube Shorts». Hva er Youtube Shorts? Idèen er å lage innhold i formen av korte videosnutter på inntil 60 sekunder, fra Youtube-appen. YouTube har med andre ord nå utviklet sin egen funksjon som minner om innleggene som skapes på TikTok. Det er også tydelig fra stories-funksjonen på Instagram, Snapchat og Facebook at korte innlegg på bare noen sekunder tas i mot med begeistring fra følgere. Alt du trenger for å komme i gang er en YouTube-konto, Shorts-kameraet i Youtube-appen og en smarttelefon. Forhåndsinnstillingene for funksjonen er satt til 15 sekunder, noe som betyr at det er antakelig mest effektivt å holde klippene til denne tidsgrensen. Dette avhenger selvsagt av klippets innhold og budskap. Det er også verdt å nevne at YouTube Shorts er fortsatt i betaversjon.

Hvorfor er YouTube Shorts verdt oppmerksomheten? Denne funksjonen tillater brukere og bedrifter å uttrykke seg selv som de ellers ville gjort på stories i andre sosiale medier i løpet av bare noen sekunder. YouTube skriver at funksjonen baserer seg på tre hovedpunkter:

1. Skape nytt innhold. med mange andre verktøy som er lett å bruke.

2. Bli oppdaget. YouTube har 2 milliarder månedlige brukere og ca 122 millioner daglige brukere verden over.

3. Kunne se nytt innhold i et nytt format. Nettsiden skal også sørge for at denne funksjonen blir veldig lett synlig.


Kan man tjene penger på YouTube Shorts?

Det er for øyeblikket ikke mulig å tjene en andel av inntektene som brukes på annonser som spilles av i Shorts-streamen. Derimot har YouTube opprettet et YouTube-Shorts fond – Et fond bestående av 100 millioner dollar som er øremerket for skapere som er med på å etablere Shorts-formatet med å benytte seg av funksjonen for å lage korte videosnutter.

Norge er ikke blant landene som kan dra utnytte av denne fordelen helt enda, men YouTube sier at fondet planlegger å inkludere flere land/områder på sikt. Det blir derfor veldig spennende å følge denne utviklingen.


Trenger du hjelp til å komme i gang med YouTube og videoproduksjon? Kontakt oss angående Youtube Shorts :)


Kilder

https://blog.youtube/news-and-events/building-youtube-shorts/




bottom of page