• Facefirst

Fem tips til hvordan man konverterer fra innhold til salg i sosiale medier

Oppdatert: 14. sep. 2021



Hver eneste innholdsprodusent håper til syvende og sist så at innholdet man produserer i sosiale medier skal produsere mer enn engasjement. Likes, delinger og kommentarer er fryd og gammen det, men hva er det egentlig verdt dersom du ikke har noen tydelige mål for hva det skal resultere i?

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan tydelig målsetting for innholdet man produserer i sosiale medier kan best mulig konvertere engasjement til salg av tjenester eller produkter.


I 2019 er det nærmest umulig å unngå å bli eksponert for reklamer og annonser når man bruker sosiale medier, enten det er bedrifter som driver med annonsering eller influencere for den saks skyld. Har du tenkt på at dine holdninger til produkter også er reklame for et produkt dersom dette er noe du deler i sosiale medier. Konkurranser på Facebook er en annen måte for bedrifter å identifisere hvem som er interessert i ens produkter. Dette angår innlegg med typiske beskrivelser som: «tagg en venn for å være med I trekningen av et gavekort på XXXX kroner» og «forklar hvorfor du fortjener å vinne dette produktet for å være med I trekningen».


Mengden kunder som gjør litt research I forkant av et kjøp på f.eks et nytt headsett, ny telefon, ny dress/kjole for julebordsesongen eller neste reisemål er større enn noensinne. Alle ønsker å ha det beste produktet innenfor sin prisklasse. Her handler det mye om å gi potensielle kunder en troverdig overbevisning om hvorfor nettopp ditt produkt er det beste. Dette henger tett sammen med kundelojalitet, noe som er en sterk garantist for mersalg i fremtiden.


La oss se nærmere på hva som bør gjøres på dine sosiale medieplattformer for å styrke denne lojaliteten og forhåpentligvis øke salgsomsetningen!

1. Engasjement Hva menes med engasjement? Engasjement i sosiale medier angår måtene ditt publikum interagerer eller har kontakt med din bedrift over nettet. Engasjement oppnås på mange forskjellige måter: – Klikk på innlegg I sosiale medier, likes eller delinger av innleggene – Klikk på nettsider for å lese mer om dine produkter/tjenester – Oppgi kontaktinformasjon (f.eks melde seg opp for nyhetsbrev) – Kjøp på nett Engasjement definert som disse punktene er veldig lett å måle. Det er dermed ikke noe hokus pokus for å finne ut hvem som engasjerer seg i dine innlegg og hvor langt følgere er i kjøpsprosessen. Dette betyr at det er svært viktig å kunne identifisere ens rette publikum, det vil si de som mest sannsynlig vil kjøpe dine produkter/tjenester).

2. Hva er strategien din? Har din bedrift en tydelig strategi for markedsføring i sosiale medier? Strategien bør som regel innebære en plan for hvordan innleggene dine skal bistå til å forbedre dine KPI’er og hva som er avgjørende for din synlighet i sosiale medier. Strategier for innholdsproduksjon bør dekke de følgende punktene:

Hovedbudskapene bedriften din ønsker å formidle (f.eks kampanjer eller annonsering av nye produkter).Ulike typer innhold som appellerer til ditt publikum. Stikkord som beskriver din bedrift. Dette angår stikkord som øker synlighet i søkemotorer og relevante hashtags.

3. Optimaliser nettsiden din Du kan være så flink du bare vil på å annonsere i sosiale medier, men dette kommer ikke til å hjelpe særlig dersom nettsiden er dårlig. En dårlig nettside er en som gjør det vanskelig å forstå hvordan man skal navigere seg rundt, uforståelig tekstbruk, bombarderer deg med stor bruk info om cookies og påtrengende oppfordring til påmelding til nyhetsbrev. Hold nettsiden stueren, attraktiv og gjør det enkelt å navigere seg rundt. Ikke la brukere måtte bruke unødvendig mye tid på å klikke eller scrolle gjennom siden din for å finne fram til hva de ser etter – enten om det er informasjon om produkter/tjenester/bedriften, eller salgskanalen. Hvis du linker til nettsiden din gjennom i sosiale medier så sørg for at det er en tydelig «call to action» på den delen av nettsiden du inviterer dem til (f.eks salgskanalen din). 4. Svar på kommentarer og meldinger (så fort som mulig) Dette kan være utslagsgivende på om du klarer å bygge kundelojalitet eller ikke. Kunder har ikke mye tålmodighet når de venter på svar om et produkt. Det er en god sjanse andre konkurrenter allerede har disse svarene eller er mer tilgjengelig enn hva din bedrift er. Sosiale medier gjør det lettere for bedrifter å kjapt komme i kontakt med kunder om svar på spørsmål angående deres produkter/tjenester. Spesielt med chatbots og raske svar i kommentarfelter. Når en person har tatt seg tiden til å sende din bedrift en melding eller skrive en kommentar om deres produkt er det særdeles viktig å følge opp disse kommentarene. Dette skaper en god mulighet til å bygge tillitt med følgere som omsider kan bli kunder (eventuelt blir de kunder som følge av hvordan du svarer på deres kommentarer). 5. Målinger + analyser = Ny innsikt Husk at engasjement betyr ingenting dersom du ikke har et godt svar på du er ute etter med å være synlig i sosiale medier. Som i alle samtaler så er det å lytte halvparten av hva en samtale innebærer. Følg med på hva slags innhold skaper mest engasjement og hva som leder til mest mulig konvertering. Husk at du kan lære mye med å studere de beste i bransjen på dette også, dette leder til mer innsikt enn hva du er klar over. Referanser https://www.bdc.ca/en/articles-tools/marketing-sales-export/marketing/pages/turn-fans-into-customers.aspx https://www.theformationscompany.com/knowledge-base/how-to-convert-social-media-engagement-into-sales https://blog.waterstreetcreative.com/convert-engagement-into-sales-with-these-three-tips https://www.quicksprout.com/social-media-conversions/